ACM: energierekening is beter te controleren

Volgens de ACM (Autoriteit Consument & Markt) hebben alle energiebedrijven voldaan aan de uitgangspunten om klanten op eenvoudige wijze kostenposten terug te laten vinden die op hun rekening staan.

In 2017 onderzocht de toezichthouder energierekeningen van veertig energiebedrijven. Zestien bedrijven voldeden aan de uitgangspunten, bij drie bedrijven waren de prestaties zo slecht dat er gedreigd moest worden met dwangsommen en bij de overige bedrijven moesten kleine aanpassingen worden gedaan. Inmiddels voldoen alle veertig bedrijven aan de gevraagde uitgangspunten.

Eén van die uitgangspunten is dat onvermijdbare kosten voortaan in de vaste leveringskosten worden meegenomen. Aanbod, contract en rekening moeten nu duidelijk en controleerbaar zijn, aldus de ACM.

Bernadette van Buchem, directeur bij ACM, zegt hierover: "Energie is voor veel huishoudens een belangrijke kostenpost. Daarom vinden wij het belangrijk dat consumenten een duidelijke rekening krijgen die ze kunnen controleren. Dit helpt consumenten ook in het gesprek met hun energiebedrijf wanneer de rekening onverwacht hoog uitvalt."

Consumenten zijn vaak een dief van hun eigen portemonnee door lang bij dezelfde energieleverancier te blijven zitten. Om nieuwe klanten te werven strooien elektriciteits- en gasbedrijven namelijk kwistig met welkomstkortingen en andere cadeautjes. Eens per jaar van leverancier wisselen, kan zo dus een hoop geld besparen.